Wat is eigenlijk een gezonde relatie met eten?

door | jul 5, 2020 | 2 reacties

  • Facebook

Lijnen, diëten en tijdelijk het eetpatroon aanpassen leiden zelden tot het gewenste resultaat. Of je nu wil afvallen of van je eetbuien af wil, het is van belang dat je gaat werken aan een gezonde relatie met eten. Maar wanneer is er nu eigen sprake van een gezonde relatie met eten?

Allereerst: Een gezonde relatie met eten gaat niet altijd hand in hand samen met een gezond gewicht en een gezond gewicht gaat niet altijd samen met een gezonde relatie met eten.

Dit is heel belangrijk om te onthouden. Vrouwen streven vaak naar een bepaald gezond gewicht, maar dan ben je daar en dan? De illusie is vaak dat het dan beter met je gaat en je gelukkig bent. Als jij echter geen gezonde relatie met eten hebt op het moment dat jij een gezond gewicht bereikt, is de kans groot dat je weer terugvalt in oude patronen en weer net zo hard aankomt, met rente. Andersom kan iemand al slank zijn, maar geen gezonde relatie met eten hebben. De buitenkant zegt niks over hoe jij je voelt, hoe gezond jij van binnen bent en of jij stress ervaart rondom eten.

Bij een gezonde relatie met eten zijn voor mij de volgende 10 punten heel belangrijk:

1. Je maakt geen zwart-wit onderscheid in ‘gezond’ en ‘ongezond’ eten.

Als je eten gaat labelen, geef je eten een bepaalde waarde mee. Op het moment dat jij iets eet wat ‘ongezond’ is en daarmee ‘slecht’, krijg je daar een negatief gevoel bij. ‘Gezond’ eten is in veel gevallen een subjectief begrip. Fruit zou je kunnen bestempelen als ‘gezond’, maar teveel fruit zou weer ‘ongezond’ kunnen zijn.

2. Je voelt je niet schuldig na het eten. Je faalt niet als je iets ‘ongezonds’ eet.

Schuldgevoelens krijg je doordat je tegen jezelf zegt dat je iets verkeerds hebt gedaan. Maar wat is er nu eigenlijk gebeurd? Je hebt een zak chips op? Heb je daar iemand pijn mee gedaan? Is nu al het leuke wat vandaag is gebeurd ineens niet meer gebeurd? Schuldgevoelens komen vooral naar boven op het moment dat jij een dieet aan het doen bent en die dieetmentaliteit hoort niet bij een gezonde relatie met eten.

3. Je geniet van eten of het nu voedzaam of minder voedzaam is.

Je hebt voeding met voedingswaarden die een toegevoegde waarde zijn op het gebied van gezondheid. Je hebt voeding zonder toegevoegde waarde wat betreft voedingswaarden maar wel op het gebied van genot, plezier en smaakbeleving. Het is allebei belangrijk in je leven en je mag van allebei even veel genieten.

4. Je kiest bewust voor de dingen die je eet.

Dit is dan meestal voedzaam en gezond, maar soms ook lekker niet. Even stil staan bij waar je nu écht zin in hebt en waar je lichaam om vraagt. Bewust kiezen op een feestje uit al dat lekkers, waar JIJ nu echt van genieten. Bewust nee-zeggen, omdat je helemaal geen trek hebt.

5. Je hebt geen eetbuien en je kunt het dus makkelijk bij 1 stukje chocolade of 1 koekje houden.

Eetbuien onder controle krijgen is moeilijk en daar gaan nog heel veel stappen aan vooraf. Bij een gezonde relatie met eten lukt het jou om 1 koekje te pakken, omdat dat genoeg is. Of twee bonbons, omdat je daarna verzadigd bent. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om luisteren naar je lichaam. Niet gedachteloos grote hoeveelheden eten, omdat het niet lukt om te stoppen.

6. Je hebt geen strenge restricties en eetregels rondom eten, behalve als het gaat om allergieën, intoleranties en ziektes.

We hebben allemaal eetregels vanuit thuis meegekregen of zelf opgesteld. Eetregels zoals ‘we eten met zijn allen aan tafel’, zijn eetregels die prima kunnen bestaan. Het gaat om eetregels waar jij last van hebt, liever niet meer wil hebben en jou belemmeren om te eten volgens jouw ideale eetpatroon. Eetregels zoals ‘brood is slecht voor je’, ‘je mag geen chocolade doordeweeks’ of ‘na een eetbui moet je altijd extra gaan sporten’.

7. Eten dient niet als énige voor beloning, troost of compensatie.

Eten hoort vaak bij een feestje, maar ook bij verdrietige of moeilijke momenten. Bij een gezonde relatie met eten gaat het erom dat je niet alleen eten inzet om jezelf te belonen, troosten of compenseren. Je kunt jezelf dan ook belonen, troosten of compenseren op andere manieren zoals een goed gesprek met een vriendin of je partner, een rondje lopen om je hoofd leeg te maken of jezelf trakteren op een nieuwe jurk. Emotie-eten is normaal. We eten allemaal met emoties. We vieren een verjaardag met taart en halen troost uit een bak ijs. Dit is allemaal prima, zolang er maar aandacht is voor het probleem en je eten niet gebruikt om het weg te stoppen.

8. Je ziet eten als brandstof voor je lichaam en niet een manier om zo snel mogelijk af te vallen, door weinig te eten.

Eten is belangrijk voor je, maar het beheerst niet je gedachten en dagen. Eten is een manier om je lichaam te voeden en van energie te voorzien, niet iets wat je alleen maar stress, frustratie en schuldgevoelens zou moeten kosten. Zie voeding als brandstof en middel om jou van energie te voorzien. Een middel om een fijn leven te leven. Niet iets dat je tot een “slecht” persoon maakt als het je even niet zo goed lukt.

9. Eten is niet gekoppeld aan gewicht of eigenwaarde.

Bij een gezonde relatie met eten ga je niet minder eten, omdat de weegschaal zegt dat je aangekomen ben. Als je niet lekker in je vel zit, dan zou het niet zo moeten zijn dat je geen stukje taart mag omdat je ‘al dik genoeg bent’ of juist wel dat stukje taart mag ‘omdat niemand je leuk vindt’. Je mag dat stukje taart omdat je er zin in hebt en bewust van gaat genieten. Laat nooit je gewicht of gevoel van eigenwaarde de reden zijn waardoor je wel of niet mag eten.

10. Je kunt luisteren naar je lichaam en maakt keuzes door te voelen en niet alleen door te denken.

Door allerlei diëten ben je het luisteren naar je lichaam helemaal kwijt geraakt. Vaak weet je niet meer het verschil tussen fysieke en emotionele honger en luister je alleen nog naar bepaalde eetregels die je in je hoofd hebt.

Het gaat om zoveel meer dan alleen eten.

Een gezonde relatie met eten gaat daarnaast veel verder dan alleen het eten. Het gaat om zorgen voor jezelf, zelfliefde en genieten in het hier en nu. We zijn vaak alleen maar bezig met de toekomst. We willen mooier, gelukkiger en beter zijn en vergeten daarbij te genieten van alles om ons heen. Je leven speelt zich nu af. Laat je dit voorbij gaan door alleen maar met eten en afvallen bezig te zijn? Dit kan ook anders!

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou zit! Aan welke van bovenstaande punten voldoe jij? Aan welke punten mag jij nog gaan werken? Het kan je héél veel gaan brengen als jij de stappen gaat zetten naar een gezonde relatie met eten.

Wil jij aan de slag met je relatie met eten en snel stappen zetten? Plan een gratis kennismaking in om te kijken of mijn traject iets voor jou kan betekenen.

Liefs,

Ramona

2 Reacties

  1. erotik

    Hi there, all the time i used to check webpage posts here early in the break of day, since i love to find out more and more. Lexi Adolpho Ratcliffe

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ramona van Mook gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat deze website zo soepel mogelijk draait en het gebruik van de website te analyseren. Door op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie. Meer info?  Klik hier voor cookiebeleid.